Tak oszukują turystów w kurortach: za małe porcje, kurczak zamiast baraniny i stary tłuszcz RAPORT

OPRAC.:
Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Czego mogą spodziewać się turyści w kurortach? Według Inspekcji Handlowej, trzeba mieć oczy na około głowy. Kontrole przeprowadzone w barach i restauracjach w miejscowościach wypoczynkowych i na stajach benzynowych wykazały, że blisko 90 proc. z nich oszukuje klientów! Nieprawidłowości to na przykład zbyt małe porcje, oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera. Szczegóły w GALERII ZDJĘĆ.

Inspekcja handlowa w poprzednie wakacje sprawdziła 169 restauracji i barów, które Polacy odwiedzają podczas urlopów, np. w kurortach, na stacjach benzynowych i dworcach. Wnioski są zatrważające.W prawie 87 proc. z nich wystąpiły nieprawidłowości: od niewłaściwego oznakowania produktów, zbyt małych porcji, po oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera użytego do przygotowania dania. Inspektorzy sprawdzili prawie 5 tys. partii produktów i zgłosili zastrzeżenia aż do 2,9 tys. z nich!

Jesz w barze lub restauracji? Poznaj swoje prawa

Najważniejsze nieprawidłowości wykryte podczas kontroli dotyczyły głównie zamiany składników i używania tańszych zamienników, które sprzedawano klientom jako droższe.

Tymczasem, jak podkreślają inspektorzy, przed zamówieniem posiłku klient powinien mieć informację co zamawia. W menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne.

Nie może być tak, że musisz o te informacje dopytywać kelnera.

Nagminne jest także wydawanie za małych porcji, używanie przeterminowanych produktów oraz nieprawidłowe przechowywanie żywności.

Jak zareklamować potrawę?

Gdy masz zastrzeżenia do potrawy, np. zamawiałeś pizzę z szynką, a dostałeś z pieczarkami albo zupa jest zimna, ryba przypalona, a kelner kazał ci czekać półtorej godziny, jak najszybciej zgłoś to obsłudze, a najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu. W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania.

Sprawę można też zgłosić do Inspekcji Handlowej. Skarga związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być zgłaszana do wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej.

Czytaj także

Nie taki nocleg? Weryfikuj oferty

- Bądźmy ostrożni podczas rezerwacji i uważajmy na tzw. „wirtualne kwatery”. Dokładnie zweryfikujmy ofertę, zobaczmy jak można się skontaktować z właścicielem, prześledźmy również opinie o miejscu noclegowym w internecie. Często można znaleźć tam ciekawe informacje, które powiedzą nam o obiekcie znacznie więcej niż jego reklama – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Warto poszukać też informacji na stronach prowadzonych przez urzędy marszałkowskie czy gminy w zakładkach poświęconych turystyce. Jeżeli okaże się, że kwatera nie istnieje, a ty wpłaciłeś już pieniądze, zgłoś się do organów ścigania.

Jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach. Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu) oraz kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech). Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe. Im więcej gwiazdek, tym wyższy będzie standard.

Ustawa o prawach konsumenta nie umożliwia rezygnacji z zarezerwowanego przez internet pokoju hotelowego w ciągu 14 dni. Hotel może jednak dobrowolnie oferować taką możliwość - często cena takiej rezerwacji jest wyższa.

Jeżeli pokój różni się od zamówionego lub hotel położony jest na przykład dalej od morza niż zapewniał sprzedawca, przysługuje ci reklamacja.

Urlop z biurem podróży? Uważaj na kruczki w umowie

Jeżeli planujesz wycieczkę organizowaną przez biuro podróży, sprawdź organizatora turystyki, np. na stronie: https://ewidencja.ufg.pl/ewidencja/obywatel/ksiegi - radzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Zanim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj i zapoznaj się z załącznikami do niej.

Organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem. Ma do tego prawo tylko w trzech przypadkach: gdy podrożeje transport, np. z powodu podwyżek cen paliwa, gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe, gdy wzrosną kursy walut i ma to bezpośredni wpływ na koszty.

Możliwość podwyżki ceny organizator musi wpisać do umowy, inaczej nie może jej zmienić. Jeśli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., można bez żadnych kosztów odstąpić od umowy.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Śmiercionośny wybuch w Bejrucie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3